Giridevi Duranjaya

Avis im Kaufhaus

von Kolor Fall im Berlin City Center!

Review hier

Kunst in der Mall? Das Berlin City Center (BCC) unter dem Management von Hanni Fride und seinem Team bietet seit Juni 2008 eine Möglichkeit für etablierte und besonders auch für neue KünstlerInnen, sich und ihr Werk einem öffentlichen Publikum zu präsentieren. Denn eine Mall bedeutet Öffentlichkeit und auch wenn die Konsumenten sie aus anderen Gründen besuchen mögen, so ist es doch eine Chance, den alltäglichen Umgang mit Kaufgewohnheiten, Hektik und Tagesplan durch eine "Kunst-Pause" zu unterbrechen und zu hinterfragen.

Av's in the Mall

by Kolor Fall in Berlin City Center!

Review

Art in the Mall? The Berlin City Center (BCC) under management of Hanni Fride and his team since June 2008 provides an opportunity for established and especially for new artists to present their work to a public audience. Because a mall means publicity, and even if the consumers might visit it for other reasons, it still means a chance to adjourn the everyday buying habits, the hectic and the day’s routine by an "art break". A chance to reflect and scrutinise.

Kolor Fall, ein wahres Schwergewicht der Second-Life-Kunstszene präsentiert uns in seiner Ausstellung "Avis im Kaufhaus" ebenfalls "schwere" Kost: Wuchtige Körper, teils zu menschlichen Umrissen geformt, teils klobig-breiig sich verändernde Masse, statische Würfelformen und sich ins Unsichtbare zurückziehende uniformierte Menschengrüppchen bieten dem Besucher zum einen manuelle Interaktionsmöglichkeiten, indem sie teilweise durch Klick zum Verschwinden gebracht werden können oder sich bei Annäherung geradezu unheimlich aufdrängen bzw. scheu zurückziehen.

Zum anderen wird unser Geist herausgefordert: Beziehungen zum Titel findet man am leichtesten in den anonymisierten Menschengrüppchen in verschiedenen Ecken und den Torsi, die die Säulen der Ausstellungshalle eingenommen haben; sie zeigen menschliche Umrisse, ohne individuelle Gesichtszüge, wechseln zwar Textur und die einzelnen Gruppenmitglieder verschwinden sogar ganz, um nach ein paar Sekunden wieder aufzutauchen. Hier kann man an Uniformität der Fashion-Malls denken, deren Angebote zwar kurzfristig wechseln, jedoch dem einzelnen keine wirkliche Identität bescheren, sondern Massenprodukte. Und der Kunde verhält sich ebenso gruppenkonform, verschwindet in der Gruppe, taucht mit einer anderen Textur wieder auf, hebt sich jedoch nie wirklich ab, sondern bleibt anonymisiert unkenntlich. Die übrigen Objekte, breiig-behäbige Torsi, verbreiten eher Schlachthaus-Assoziationen und erinnern an riesige gut abgehangene Fleischstücke, die durch ihre Animationsscripte auch noch teilweise aufmüpfig wirken, oder wie Wesen von einem anderen Planeten, in ständiger Veränderung befindlich durch Form- und Texturwechsel.

Die Texturen stammen von Kolor Falls RL-Gemälden; der Künstler macht kein Hehl daraus, dass er auch in RL ein gefragter Maler ist, dessen Kunstkonzept von der Kategorie der Berührung getragen wird. Umso ambivalenter erscheint es, dass gerade er sich SL als zweiten Austragungsort seines Wirkens ausgesucht hat, da genau diese Komponente zu fehlen scheint. Aber wer den Weg des Künstlers in SL mitverfolgt hat, kennt seine enorme Kreativität, die sich auch in einem Umdenken von 2D-Bildern in 3D-Konzepte ausdrückt. Auf seinem wunderbaren großzügigen Sim kann man sich von der enormen inneren geistigen Weite des Künstlers überzeugen, die von schlichter Natur-Romantik bis hin zu abstrakten und mit Symbolismus aufgeladenen mysteriösen und atmosphärischen 3D-Installationen reicht:

Kolor Fall, a real heavy-weight in the art scene of Second Life presents "AV's in the Mall". Bulky bodies, partly formed like human shapes: [] bulky-pulpy permanently changing masses, static cubes and humanoid groups fading into intransparencies. The Installation offers the visitor possibilities of interaction, as the art intrudes on the observers space, or shys away.

On the other hand, the art challenges your mind. References to the title of the exhibiton, we find anonymised groups of people in the corners and in the trunks, who cover the columns of the exhibition hall. They show human shapes, but without individual facial features, they change their textures and from time to time the single group members disappear completely and return after a while. Here we can see a relation to the uniformity of the fashion malls, whose offers change short-dated, but give the single customer only a mass identity and not a specific personal one. And the customer himself behaves group-compliant, disappears inside the group, surfaces with another texture, but is never silhouetted against others, but rather remains anonymous and beyond recognition. The rest of the objects, pulpy-spacious trunks, spread more or less associations with a slaughterhouse and look like huge hung meat-pieces, who seem to become recalcitrant or come across as beings from another planet staying vivid in a permanent change of form and texture.

The textures are from Kolor Fall RL-paintings; the artist doesn't make any secret around his ar approach in RL, which is dominated by the category of "touch". All the more ambiguous is his idea to realise his art in Second Life, because there the concept of touch is virtualized. But having followed a bit the development of this artist in SL, his creativity is expressed in concepts that transfer 2D-pictures from RL into 3D-installations in SL. On his wonderful sim, anyone can participate in the mental exercise, which ranges from simple romanticism of nature to abstract, mysterious and atmospheric 3D-installations emphazised by his symbolism.

http://slurl.com/secondlife/Greenfield%20Village/128/71/49

Kolor Fall's self-description:

"My paintings are centered around touch, tension between edges of color creating a observable space. I dip my hand directly into primary pigments, mixing them between my fingers, and directly interact with the canvas.

Durring my initial layers, I drum the canvas with my hands and caress the canvas with my palm - it's probably more to relax my mind then to paint, but somtimes i stop the process durring this initial phase. Normally the painting progresses as I add tension and remove tension in layers, by either applying or removing the pigments. Normally there is between seven and tweny four layers to a completed piece.

Sometimes a layer completely covers the previous layer on the canvas, but i map all the layers together in my mind. Guided by remnants of a previous layer, obscured layers re-emerge on the canvas,intertwined with new tensional elements. I try and keep myself ballanced between sensual, spiritual and natural elements as I paint, and attempt to transfer that ballance to the layers of color.

I have always drawn and painted, but was not able to connect with my paintings intill 2007. My thirty years of mathematical art is perhaps contradictorially ballanced with my new primitive methods. At the same time, I feel these new primitive methods communicate my math and thoughts better then I have ever done with equations and programs.

When I complete a piece, which is normally done outside in my backyard, I let it dry and photograph it. I then upload the texture of the piece to virtual systems, and map the texture onto virtual topological spaces. The virtual installations of my pieces, at least to me, complete the piece in my mind.

www.patrickfaith.com
www.kolorfall.com
www.emergentism.com"

Am 19.10.2008 findet ab 13 Uhr eine Heavy Metal Art Party in den Räumen des BCC statt und es wird darum gebeten, im Heavy Metal-Outfit zu erscheinen; Musik liefert ein DJ und es gibt einen Outfit-Wettbewerb, bei dem das beste Metal-Styling prämiert wird!

http://slurl.com/secondlife/Berlin%20City/178/127/33

On the 19.10.2008, starting from 13.00 h (European time) will take place a Heavy Metal Art Party in the premises of the BCC, and you are asked to come in the Metal-outfits; music will be provided by a DJ, there will be a outfit contest – the best Metal-styling will be awarded!

http://slurl.com/secondlife/Berlin% 20City/178/127/33

The event was sponsored by ...
=> Thanks a lot!